Huisbezoeken Woningcorporaties

Tijdens deze huisbezoeken proberen we mensen te bereiken die om uiteenlopende redenen geen of onvoldoende hulp ontvangen terwijl zij deze hulp hard nodig hebben. Door vroegtijdige signalering hoopt dit project zwaardere problematiek te voorkomen.

Wie komt er op huisbezoek?

Een medewerker van SINA komt met een servicemonteur van de betreffende woningbouwcorporatie bij de mensen thuis. Samen kijken wij of er (kleinschalig) onderhoud noodzakelijk is of dat er bijvoorbeeld aanpassingen nodig zijn in de woning. Vanuit Stichting SINA kijken wij met de bewoner breed naar de thuissituatie en kijken wij waar eventuele hulp- en zorgvragen liggen m.b.t. het zelfstandig wonen.

Middels deze huisbezoeken brengen wij zorgsignalen achter de voordeur in kaart. Met toestemming van de bewoner zorgen wij dat deze bij de juiste ondersteuningspartners en/of zorgverleners uit de wijk ondergebracht worden. De gedachte hierachter is dat wanneer vroegtijdig ondersteuning vanuit zorg en welzijn kan worden geboden dit voor alle betrokkenen beter is.

Wat is het doel?

  • Het bereiken van de niet geziene kwetsbare bewoners middels huisbezoeken.
  • Het (vroeg)signaleren van hulpvragen onder bewoners van het wooncomplex. Hulpvragen worden in kaart gebracht en er wordt naar passend aanbod doorverwezen, zoveel mogelijk in de wijk zelf. SINA blijft regie houden totdat de juiste hulpverlening is opgestart.
  • Vergroten van de deelname aan de samenleving in de wijk waar de deelnemers wonen.
  • Een beeld vormen van de ervaren veiligheid en sociale cohesie in de bezochte woonblokken.
  • Kleine mankementen aan de woning worden zo mogelijk direct verholpen door de woningbouwcorporatie en grote mankementen worden bij hen uitgezet.

Wat wordt er besproken tijdens het huisbezoek?

  • Woon- en leefomstandigheden, is er sprake van armoede en controleren of er gebruik gemaakt wordt van alle voorliggende voorzieningen.
  • Participatie, het sociale leven zoals familie, vrienden en mantelzorgers.
  • Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
  • Mentaal welbevinden en autonomie ( eenzaamheid, dementie enz.).

Terwijl klusjesman Nourdin wat kleine reparaties doet praat huisbezoeker Tom met de bewoner

Onze andere projecten

Huisbezoeken kwetsbare huishoudens

Wij gaan op bezoek bij huishoudens die door tekort aan geld niet de basisvoorzieningen kunnen aanschaffen voor hun kinderen. Denk hierbij aan o.a. bedden, kasten, fietsen, bijles. Wij kijken waar we deze huishoudens kunnen helpen en wanneer nodig verwijzen we ze door naar andere hulp.

Lees meer

Huisbezoeken PLUS

Bij kwetsbare gezinnen stapelen problemen zich vaak op. Niet alleen geldproblemen, maar ook schaamte en eenzaamheid komen om de hoek kijken, waardoor hun leefsituaties hartverscheurend zijn. Wanneer onze huisbezoekers zo’n huishouden tegenkomen, geven ze dit door aan ons project Huisbezoeken kwetsbare huishoudens PLUS.

Lees meer

Huisbezoeken baby's

Elk jaar worden in Amsterdam ruim 900 kinderen geboren in armoede. Hun achterstand begint al in de buik, omdat financiële onzekerheid en stress bij ouders directe gevolgen hebben voor de ontwikkeling van een baby.

Lees meer
Door op “accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en ons te helpen bij onze marketingactiviteiten. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.